Semarang, lekker eten met lieve Litha bij Toko Oen

18 juli 2013 - Semarang, Indonesië

Met de de travelbus naar Semarang. Een gemoedelijke stad, met opvallend veel grote kerken en Boedhistische Chinese tempels.Minder druk verkeer dan waar we al gewend aan waren. In de stad zijn nog oude gebouwen te vinden uit de koloniale tijd. Wij bezochten het oude NIS-gebouw. Nederlands Indische Spoorwegen. Het gebouw met duizend deuren. Leeg, maar toch indrukwekkend. In de Jappentijd zijn hier de meest afschuwelijke dingen gebeurd. Er zijn veel mensen op gruwelijke wijze vermoord. De lokale bevolking gelooft daardoor nog steeds dat er daar geesten rondwaren en komen er liever niet.
's Avonds eindelijk lieve Litha ontmoet, die me zo geholpen heeft met het regelen van de reis naar Karimunjawa. Ze was in het echt net zo lief en leuk als in de emails. Lekker gegeten bij Toko Oen, waar de sfeer hangt van weleer. Koloniaal, met oude invloeden uit de Nederlandse keuken. Zo had ik als toetje, ijs met poffertjes. Er waren ook allerlei lekkere koekjes.
Litha's man kwam ons ophalen en reed ons nog even door de stad. Bijzonder is dat zij moslim is en hij christen. Ik weet niet hoe de tweeling opgevoed gaat worden.
Die lieverds hebben ons om 6 am opgehaald bij het hotel. Om ons af te zetten bij de grote moskee voor de travelbus naar Jepara.
Bijzonder was ook dat we Remco en Willemien weer tegen kwamen op straat.
Door naar Jepara, havenplaats 2 uur ten noorden van Semarang, opstapplaats voor Karimunjawa.