Geen zee te hoog voor de Peramaboot, van Lombok via Komodo naar Flores

3 augustus 2013 - Flores, Indonesië

Ons laatste "tripje". Weer boot, water, eilandjes. We startten met gemengde gevoelens, maar wat was het een geweldige ervaring. We hadden geluk met de groep. Heel gevarieerd, een vriendengroep uit Engeland, een Nederlands gezin met jonge kinderen, Japanse meisjes, Spaanse meiden, Portugese, een Frans/Vietnamees echtpaar van bijna 70 jaar en nog wat Nederlanders.
We begonnen met een tourtje over Lombok, daarna met de boot naar Peramresort, een onbewoond eiland, waar we gesnorkeld, ge-BBQ-ed en zelfs gedanst hebben. De sfeer kwam er al goed in. We sliepen op het bovendek van de boot. Ik op mijn eigen airmat, Yannic op 2 matrasjes. Beetje koud en winderig. Veel erger waren de enorme golven. Ik durfde 's nachts amper te plassen. Er volgden nog heftiger stukken tijdens de rest van de boottocht.Tussen de eilanden heb je hele sterke stromingen. Maar ik was er nu op voorbereid, lekkere gemberthee voor de maag, antimo (Indonesisch reispilletje), thermokleding aan in mijn zijden lakenzakje en ik sliep als een roos. Tot zonsopgang, geweldig vanaf de boot.
De boottocht was heel mooi, prachtig tussen de Sumba-eilanden door. We zijn telkens gestopt om te snorkelen en natuurlijk ook de Komodovaranen te zien (Op Komodo en Rinca). Helaas hebben vissers met dynamiet gevist langs een groot deel van de kust. Maar we hebbentoch nog wel aardig koraal gezien en vooral een nenorme diversiteit aan vissen. Op Perama-eiland hebben we meegewerkt aan nieuw koraal uitzetten. Het blijkt echt te werken, het groeit weer aan!!!
De Komodovaranen zijn groot en erg lui. Niet zo eng, totdat de kop omhoog gaat en ze gaan ruiken met hun tong. Ze kunnen 18 km/uur rennen en ikke niet. Ze verblijven op twee totaal verschillende eilanden, de ene meer jungle-achtig de ander savanne-achtig. Leuke tripjes. Moyo eiland met de wandeling naar de waterval en het springen was ook erg leuk.
Telkens als er dolfijnen langszwommem kwam de kapitein het dek op gerend en blies hij de hoorn. Super. En ook de zeearenden, prachtig zoals die een duikvlucht nemen in zee.
De heenreis werd afgesloten met een knalfeest. We konden een paar uur van de boot af in Flores en daarna begon het met een taart voorJerry, veel bier van de Engelsen, eten, muziek en dansen. Yannic ging lekker los. We hebben zelfs salsa gedanst samen.
De Engelse jongens hebben Yannic helemaal ingewijd in het party-en. Superleuke contacten, ze vonden hem helemaal cool.
Beetje teveel bier misschien....Zij reisden verder op Flores, wij bleven met 9 van de 36 over voor de terugreis. De nieuwe groep was minder spetterend, maar ook wel aardig.
Het was echt een hele leuke trip, maar van luieren is weer weinig terecht gekomen.

1. Esther:
    10 augustus 2013
    Hoi Anita
    Het was heel leuk om te lezen wat jullie hebben beleefd! Wn. Nu bijna thuis!
  2. Marleen:
    11 augustus 2013
    hallo Anita,

wat een prachtige reis maken jullie, het is erg leuk om jullie avonturen te volgen, je schrijft het heel beeldend, je kunt de sfeer goed "proeven en ruiken" haha.
    Geniet er nog van!
    Groetjes