Karimunjawa, stuck in paradise?! Hilarisch!

20 juli 2013 - Karimun Jawa island, Indonesië

Oftewel, alle kippen zwemmen in het water....
Na een dag vertraging ging de boot wel, tenminste, de slowboat. Errug slow. Met een snelheid van 15 km per uur, deden we er ruim 6 uur over.Daarna snel door naar Wisma Apung, ons "drijvende" hotel. Het stond op palen op het koraal. Eeen speciaal plekje, als de zon schijnt!
Ze hebben daar een haaienbassin, waarin je kunt zwemmen. Ik dacht dat het babyhaaitjes waren... Het bleken flinke white-tip haaien te zijn. Ze waren 1 å 1, 5 meter lang en best dik. Het ziet er heel dreigend uit als je die vinnen door het water ziet gaan. Ik heb er maar meteen mee gezwommen, want hoe langer je ernaar kijkt, hoe enger het wordt. Echt heel eng. Later hoorden we dat ze wel naar vingers happen, Of dat waar is??? 's Avonds pakten we het bootje nasr het dorp. Buiten op de alun alun kun je lekker op de grond zitten eten. Leuk sfeertje, zo in het donker met kleine lampjes. Verder was er niet veel keus in restaurantjes. We hadden bij onze boeking ook 2 snorkeltrips van een hele dag. De zee (Javazee) tussen de verschillende eilanden was inderdaad erg ruw. Eerste deel moest standaard met zwemvesten aan. De golven waren zo wild dat alles nat werd. We hebben werkelijk prachtige koraaltuinen gezien, veel vissen, mooie stranden en prachtige kleuren zee.
Samen met een groep jongens uit Jakarta hebben we deze trips gedaan. Na een dag durfden ze met ons te praten, ze waren erg aardig.
Toen we weer wilden vertrekken, bleek de zee zo wild te zijn dat er geen boten meer vaarden. Iedere dag viel in de namiddag het besluit over het varen. Zelfs de grote containerschepen lagen voor anker. De boten varen niet als er golven groter dan 2 meter zijn.
Dus, dan maak je er maar weer het beste van. Ondertussen werd het weer ook slechter. Nog grotere golven, hoge waterstand, donder en bliksem boven onze wisma. Wat eerst heel idyllisch leek, werd een waterballet. Het water kwam door de plankenvloer omhoog. Tenslotte lag ons matras gewoon in het water. De hele vloer stond blank, de haaien konden bijna binnen kijken. Dit voelde niet meer zo fijn. Alles wordt vochtig en gaat stinken. We zijn toen naar het hoofdeiland gegaan en vonden een erg leuk guesthouse, Puri Karimun. Daar hebben we samen met de andere toeristen die ook vast zaten op dit eiland toch nog een leuke tijd gehad. M.n. met R&W hebben we veel lol gehad. Het heeft zelfs een hele dag geregend. We hebben een eilandtour over land gemaakt en zijn verschillende keren naar ons favoriete strandje met de schuine palmbomen, leuke watungs/strandtentjes, de beste pisang goreng & bakwan. We hebben daar ook een kookdemonstratie gehad.
Tenslotte werd na een week over het strand geroepen: "de boot gaat morgen om 6am!" Allemaal juigen!
Het was een bijzonder verblijf, maar hierdoor liep onze planning fout.
Geen tijd meer voor de Bromo, Kawah Ijen en Bali.
Ons nichtje Tina wachtte op Bali op ons. We stonden om 4am klaar, 6am vertrok de slowslowboot. Nu duurde de vaart 7 uur, in Jepara stond een taxi klaar, trus trus in 2 uur naar de luchthaven van Semarang, net op tijd voor het inchecken om 3pm naar Surabaya. De vlucht naar Bali was gerescheduled. Wat betekende om 9.25pm vertrekken. Te laat voor ons, dus vlug propellervliegtuigje naar Bali geboekt om 6pm. En toen waren we eindelijk in Bali!